IPPP » Archiwum 2015 » Wroclaw: pierwsze w Polsce postępowanie na miejską wypożyczalnię samochodów
  • Ppp to realizacja zadań publi- cznych w szerokim zakresie
  • Konferencje „Speed uppp…” – 7 wydarzeń w 3 krajach, 781 gości
  • Ppp to odpowiedź na potrzebę rozwoju regionalnego w XXI w.
  • Ppp: tworzenie infrastruktury i świadczenie usług publicznych
  • Ppp i jego rola w zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych
  • Ppp w drodze po odnawialną energię wspiera innowacje
  • 'PPP Magazine' - anglojęzyczny magazyn o rynkach ppp
  • Gospodarowanie odpadami to globalne zadanie dla ppp.
  • Odpowiedzialność społeczna: ppp w ochronie zdrowia

Wroclaw: pierwsze w Polsce postępowanie na miejską wypożyczalnię samochodów

Elektryczny car sharing we Wrocławiu

Wrocław ponownie wśród pionierów rynku ppp

14 sierpnia 2015 r. władze Wrocławia ogłosiły postępowanie w trybie koncesji na usługi na „uruchomienie i zarządzanie miejską wypożyczalnią samochodów elektrycznych” (link do ogłoszenia w BIP).

Jest to pierwsze w Polsce postępowanie na tego rodzaju usługę publiczną (znaną na świecie jako car sharing), którą można sklasyfikować jako uzupełnienie różnych form mobilności dostępnych w ramach szeroko rozumianego systemu transportu miejskiego – obok tramwajów, metra, kolei, autobusów, trolejbusów, taksówek, ryksz czy też rowerów, które w postaci tzw. „roweru miejskiego” (bike sharing) przebojem wdarły się w przeciągu ostatnich lat do polskich miast.

Kultura współdzielenia różnego rodzaju dóbr, w tym także współdzielonego korzystania ze środków transportu, święci tryumfy na całym świecie i jest odpowiedzią na konieczność bardziej zrównoważonego korzystanie z wszelkich zasobów, które oferuje nam świat, a które nie są nieograniczone. Wyzwanie to jest szczególnie istotne dla miast, a ogólnoświatowy trend jasno wskazuje na migrację ludzi w ich kierunku.

Sam car sharing funkcjonuje już w ponad 500. miastach na całym świecie, w szczególności w USA, Europie Zachodniej, Azji Wschodniej czy Australii, i pozwala na ograniczenie korzystania z aut prywatnych przyczyniając się tym samym do:

  • mniejszego zanieczyszczenia powietrzi mniejszej emisji CO2 do atmosfery (transport w dużych miastach odpowiada za większość zanieczyszczeń powietrza, a musimy pamiętać, że Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze w całej UE),
  • mniejszych korków i udrożnienia sieci transportowych,
  • zmniejszonych potrzeb parkingowych,
  • wykorzystania odnawialnych źródeł energii (ładowanie aut elektrycznych),
  • promocji zachowań proekologicznych.

Tryb wyboru operatora miejskiej wypożyczalni samochodów, na który zdecydował się Wrocław, wydaje się być jak najbardziej słuszny, albowiem daje miastu możliwość poznania w trakcie negocjacji warunków, na jakich biznes jest w stanie odpowiedzieć na potrzeby miasta. Dopiero po negocjacjach miasto określi finalne warunku postępowania i zaprosi uczestników negocjacji do składania ofert. Mechanizm taki sprawi, że oferta miasta będzie atrakcyjna dla biznesu, a tym samym spotka się z jego zainteresowaniem i zadanie publiczne zostanie zrealizowane w możliwe najbardziej efektywny sposób.

Życie pokaże, czy tryb koncesyjny, w którym większość ryzyka ekonomicznego przedsięwzięcia musi spoczywać na stronie prywatnej, okaże się wystarczający w przypadku Wrocławia. Jedyną wątpliwość może budzić fakt, że operator car sharingu będzie musiał zmierzyć się (także kosztowo) z wyzwaniem stworzenia sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych oraz sfinansowaniem pojazdów elektrycznych, które na dzień dzisiejszy są zwyczajnie drogie i nie mają jasno określonej przyszłości.

Aktualnie analogiczne przedsięwzięcia jak to we Wrocławiu przygotowywane są przez Warszawę (car sharing spalinowy), Gdańsk, Poznań oraz Kraków. Z całą pewnością spotkają się one z dużym zainteresowaniem nie tylko przyszłych użytkowników car sharingu (nas samych), lecz także operatorów tego rodzaju systemów, których rynek będzie się wg wszelkiego prawdopodobieństwa w przeciągu najbliższych dziesiątek lat bardzo dynamicznie rozwijał.

Zobacz, jakie podmioty złożyły wnioski o udział w postępowaniu.

Wersje jezykowe
więcej
Ważne informacje
*** Litwa stawia na ppp *** Ostatni numer „Biuletynu PPP” *** Zakończenie projektu systemowego „Partnerstwo publiczno-prywatne” *** O ppp w Polskim Radiu *** Nowa publikacja nt. ppp ***
Newsletter
Archiwum
Zrzut ekranu 2015-12-31 o 15.14.36 Ostatni numer Biuletynu PPP już dostępny!
Biuletyn PPP nr 13 Już tylko kilka godzin dzieli nas od zakończenia projektu systemowego PARP pt. ...
Statystyki
Dziś odwiedziło nas:
128 osób.

W poprzednim miesiącu:
3608 osób.
do góry Partnerzy
Designed by EXPROMO | Developed by APCONA